Fel tudod idézni azt a dudaszót, amit kvízjátékokban akkor játszanak be, amikor rossz válasz érkezik? A „kész a weboldalam, jöhet a SEO-zás” gondolat pont egy ilyen piros fénnyel kísért „BÍÍÍÍÍÍÍP” jelzőhangot érdemel. Joggal merülhet fel benned a kérdés, hogy akkorhát mikor fordulj SEO szakemberhez.
Igen, tudom, az emberek nagy része nem hallott a keresőoptimalizálásról. Ha hallott is róla, nagy eséllyel fogalma sincs, hogy mi is a SEO… (Erről olvashatsz bővebben kezdő keresőoptimalizálóknak szóló blogomon, a SEO-t röviden bemutató blogcikkemben.)
Ez teljesen természetes. A következőkben szeretnék rámutatni, hogy miért hibás gyakorlat előbb elkészíttetni a weboldaladat és utána optimalizáltatni a keresőre.
Weboldal online megjelenéshez
Vegyünk példának egy ipari céget. A tulajdonost hajtja a vágy, hogy vállalkozása felkerüljön az online térbe. Ez teljesen érthető, manapság az emberek alapvetően a Google-t használják információszerzésre, tájékozódásra. Talán Te is jártál már úgy, hogy rákerestél egy cégre, de nem találtad meg a weboldalát. Ott lehet Facebookon / Metán, az Instagramon vagy bármely más közösségi médium felületén, az ember mégis egyfajta bizalomvesztésként éli meg, ha nem talál a cégről egy hivatalos, saját honlapot.
Tehát adott a való világban (offline) működő ipari cég, akik szeretnék, ha az interneten is rájuk találnának az érdeklődők, vásárlók, üzleti partnerek.
Keresnek egy webdesignert vagy webfejlesztő honlapkészítőt és belevágnak az oldaluk elkészíttetésébe.
Nem tudják, mit szeretnének pontosan az oldalra, az útmutatást a szakembertől várják. A szakember, aki ezesetben a weboldalkészítő, segíthet abban, hogy
- hogyan nézzen ki a weboldal megjelenése,
- a felhasználók számára könnyen kezelhető legyen,
- milyen aloldalakat szoktak kitenni a honlapokra,
- milyen színek fejeznék ki legjobban a mindanivalót…
Apropó, mondanivaló. Aki weboldalt készíttet, általában nem készül előre azzal, hogy milyen képes vagy szöveges tartalom kerüljön ki az oldalára. Gyakran a honlapkészítőtől várják el azt is, hogy megírja a szöveget. Ez már egy téves elgondolás, hiszen egy webdizájner / webfejlesztő alapvetően nem szövegíró. Nem is elvárás, hiszen két külön szakma.
Így vagy úgy, végül elkészül a cég igényeire szabott szuperdizájnos, gyönyörű, felhasználóbarát weboldal. Példánkban legyen mondjuk egy főoldal, egy termékek oldal és egy kapcsolati aloldal. Kikerültek a fotók, meg valamicske szöveg is.
Hurrá, éljen, kész a weboldal!
Aztán mégsem jönnek a látogatók. Ekkor kezdenek a tulajdonosok utánajárni a forgalomnövelés lehetőségének. Segítséget kérnek online marketing ügynökségtől, vagy szabadúszó marketingesektől, akik készséggel elvállalják az elkészült oldal keresőoptimalizálását.
Igen ám, de a kérdés, hogy hogyan akarják „megSEO-zni” a 3 oldalas, alig valamennyi szöveget tartalmazó weboldalt?
SEO mindenáron?
Ha csak felszínesen foglalkoznak a témával, akkor megírnak pár meta szöveget, beállítják a kulcsszavakat (szerencsés esetben nem hasraütésszerűen), esetleg több tartalmat írnak az oldalhoz.
Ha valódi keresőoptimalizálást végeznek, akkor az alapoktól kezdik az ügyféllel. Kiderítik első körben, hogy a leendő megrendelőnek szüksége van-e egyáltalán a keresőoptimalizálásra.
Ha igen, akkor megvizsgálják a cég tevékenységi területét, témáját, mély kulcsszókutatást végeznek (melynek eredménye akár több száz releváns kifejezés), ami alapján javaslatot tesznek a tartalom felépítésére és akár a weboldal átstruktúrálására is.
Tartalomtervet készítenek, meghatározzák, milyen további aloldalakra lenne szükség, miről lenne érdemes blogolni a megújuló, értékadó, rendszeres tartalomhoz, majd a terv elkészülte után megint jöhet a weblapkészítés, újrastruktúrálással és SEO szempontú átformázással.
Ez nem hangzik túl csábítóan, igaz?…
Akkor tulajdonképpen mikor fordulj SEO szakemberhez?
Javaslom, hogy már a honlapod dizájnjának elkészülte, vagyis a honlapkészítő megbízása (megkeresése) előtt konzultálj egy SEO szakemberrel, hogy leendő weboldalad már az alapoktól keresőoptimalizált legyen, és ne kelljen kétszer nekifutni a honlapkészítéssel járó procedúrának.