Weboldal-tartalom megtervezése: a weboldalkészítés elhanyagolt lépése

A weboldal-tartalom megtervezése sokszor kacifántos úton vezet

A megfelelő téma kiválasztása kulcsfontosságú egy sikeres weboldal tartalma szempontjából. Ebben a cikkben megmutatom az irányt, hogyan találhatod meg az ideális egyensúlyt, hogy weboldalad keresett, érdekes és fenntartható legyen hosszú távon.

Miért fontos a megfelelő téma kiválasztása?

A weboldal témaválasztása alapvetően meghatározza a sikerét. A jó téma nemcsak a tartalomgyártást könnyíti meg, hanem biztosítja, hogy a weboldal látogatói valódi értéket találjanak az oldalon. A megfelelő niche (réspiac) segít abban, hogy kitűnj a konkurencia tömegéből, lojális olvasóbázist építs és nem utolsó sorban a keresőben is jobb eredményeket érj el. Ezt támogatja, ha weboldalad témája körülhatárolható, egyértelmű, hiszen így a keresőrobotok is értelmezni tudják, hogy miről szól. Ez elengedhetetlen, hogy olyan érdeklődésű embereknek mutassák meg a honlapodat, akik potenciális olvasóid, vásárlóid, ügyfeleid.

Ebben a cikkben támpontokat adok ahhoz, hogyan találd meg a tökéletes témát, amely egyszerre passzol az érdeklődési körödhöz, szakterületedhez és piacképes is.

1. A piackutatás alapjai: hogyan találjuk meg, mi érdekli a célközönségünket?

A piackutatás kulcsfontosságú lépés a témaválasztás során. Az alábbi módszerekkel felmérheted, hogy milyen témák iránt mutatkozik kereslet:

  • Google Trends: A Google Trends egy ingyenes Google eszköz, melynek segítségével bármilyen témában tájékozódni tudsz, hogy mennyire népszerű, illetve hogyan változott a keresettsége bizonyos időintervallumon belül.
  • Online fórumok és csoportok: Olvasd el az emberek véleményét, tájékozódj, milyen kérdések foglalkoztatják őket. Erre alkalmas csatornák: Reddit, Quora, Answer The Public, Facebook csoportok vagy akár a Gyakori kérdések. Ezek segítségével megismerheted az emberek aktuális kérdéseit.
  • Kulcsszókutatás: Tudd meg, milyen szavakra, témákra keresnek az emberek az interneten. Az eredmény nem fog hazudni. Ehhez kiváló eszköz a Google Ads Kulcsszótervezője (Keyword Planner), ami ingyen segít, hogy mely téma mennyire érdekli az embereket, vagyis mennyi keresés van rá havonta a keresőben. (Csak egy Google-fiókra van szükséged, amivel biztosan rendelkezel, ha G-mailt használsz.)
  • Kérdőívek és visszajelzések: Ez a módszer már nem a nulláról kezdőknek való. Amennyiben vannak már követőid vagy ügyfeleid, kérdezd meg őket, adjanak visszajelzést, mi foglalkoztatja őket.
  • Közösségi média elemzése: Amennyiben rendszeresen osztod meg tartalmaidat a közösségi médiában, nézd meg, melyek teljesítenek a legjobban, mely posztok generálnak nagy aktivitást. Ebbe az irányba gondolkodj tovább weboldalad témáját illetően.

2. Szűk vagy tág téma: az előnyök és a hátrányok összehasonlítása

Termék vagy szolgáltatás értékesítésekor fontos, hogy megtaláljuk azt a speciális témát, ami már megkülönböztet a tömegárusoktól, tömegszolgáltatóktól, ugyanakkor elég nagy a kereslet rá, hogy meg is élj belőle.

  • Szűk téma: Egy specializált réspiac kevésbé versengő, és könnyebb szakértőként megjelenni rajta. Azonban korlátozhatja a tartalom mennyiségét. Például a „kerti szökőkutak tisztítása” túl specifikus. Kevés rá a kereslet, korlátozott a tartalomkészítési lehetősége, nehezen monetizálható, főleg, ha beleszámítjuk, hogy ez fizikai megjelenést igénylő munka, és nem éri meg a kiszállás csak az ország egy adott területén, amely közel van a vállalkozás székhelyéhez/telephelyéhez. Helyette érdemes inkább „kertészeti karbantartás otthonra” témára felépíteni egy weboldalt. Így lefedheted a szökőkutak tisztítása mellett az öntözőrendszerek karbantartását, a kerti tavak gondozását vagy akár a szezonális kertápolást is, ami sokkal nagyobb közönséget érhet el.
  • Tág téma: Nagyobb létszámú célközönség, de magasabb verseny. Teret ad széleskörű tartalom készítéséhez, viszont nehezebb kitűnni a versenytársak közül. Nincs egy jól definiálható irányvonal, ami mentén a tartalmak készülnek.

    Ilyen lehet pl. a „minden, amit az otthonodról tudni érdemes” weboldal.
    • Nem szólít meg konkrét célközönséget, rendkívül széles spektrumot fedhet le, a lakberendezéstől kezdve a házépítésen át a takarítási tippekig. Nincs jól meghatározható célcsoport, mert mindenkihez próbál szólni – és végül senkit sem ér el hatékonyan.
    • Túl nagy a verseny. Az ingatlanokkal, lakberendezéssel, DIY-projektekkel, takarítással és építkezéssel kapcsolatos témák már külön-külön is óriási piacokat alkotnak, ahol nagy, jól bejáratott oldalak uralják a találati listákat. Egy új weboldal ebben a tömegben könnyen elvész.
    • Hatalmas a tartalmi kaotikusság. A túl sok téma miatt az oldal nem lesz összefüggő. Egy látogató, aki például fürdőszobafelújítási tippeket keres, valószínűleg nem lesz kíváncsi a gyerekjátékok rendszerezésére vagy az építőanyagok kiválasztására.
    • Ha leszűkítjük a témát egy jól meghatározott célcsoportra, például „kis lakások praktikus berendezése és tárolási megoldások”, akkor már egy sokkal jobban fókuszált, közönségre szabott tartalom jön létre.

Tippek a döntéshez:

  • Tégy fel magadnak kérdéseket: Mennyire vagy szenvedélyes a téma iránt? Mennyi tartalmat tudsz róla készíteni? Képes vagy hosszútávon írni, posztolni, akár videót készíteni róla?
  • Keresd az arany középutat: egy olyan témát keress, amely eléggé specifikus, de van elegendő célközönsége. Meg kell találni azt az egyensúlyt, amelyben a témád elég speciális, hogy megragadd a célcsoportod figyelmét, ugyanakkor elég tág ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű anyagot tudj készíteni hozzá.

3. Versenytárs-elemzés: Hogyan meríts inspirációt más weboldalakból?

A versenytársak elemzése segíthet abban, hogy lásd, milyen tartalom működik, és hogyan tűnhet ki a weboldalad.

  • Írd be a saját témádat a Google keresőbe, és nézd meg az első 10 találatot (a fizetett hirdetések után). Nézd át az oldalakat, milyen szinten fedik le azt, amiről te szeretnél kommunikálni. Lehet, hogy új ötleteket nyersz a top 10 versenytárs tartalmaiból. Arra nagyon figyelj, hogy ne másolj senkit, csakis inspirálódj, formáld a magad képére a kinyert ötleteket.
  • SEO eszközök: Bizonyos eszközökkel meg tudod nézni, hogy versenytársaid milyen kulcsszavakra hogyan teljesítenek. Ezek általában fizetősek, amiknek van ingyenes használható része. Ilyen pl.: Ahrefs, SEMrush és Ubersuggest. Jómagam a SEO PowerSuite-ot használom (fizetősen).
  • Tartalomelemzés: Milyen típusú tartalmak generálnak magas elérést? Weboldalak mellett hasonló témájú közösségi média profilok posztjait is elemezheted, hogy náluk mi megy jól, hány lájkot, hány megosztást kaptak, és ebből te is készíthetsz tartalmat a magad stílusára formálva.
  • Megkülönböztetés: Miben lehetsz más, mint a versenytársak? Találd meg az egyedi hangodat. Nézd meg, mi az, ami közös a versenytársakban, és találd meg azt a pontot, amiben te különbözöl tőlük. Saját esetemben mondhatom, hogy az én egyediségem, hogy a kreativitásom a mérnöki gondolkodásommal párosul, miközben SEO-szakember, webdesigner és szövegíró vagyok, átlátva és összefogva ezt a három szakterületet, hogy a lehető legjobb weboldalt alkossam meg egy-egy projekt végén. Érthető nyelven kommunikálok az ügyfeleimmel, türelmesen elmagyarázom, amit nem értenek. Akár többször is.

4. Célközönség meghatározása: hogyan igazítsd a témát az olvasók igényeihez?

A weboldalad sikerének kulcsa az, hogy pontosan ismerd a célközönségedet. Ez igazából szorosan kapcsolódik az 1. pontunkhoz, amelyben éppen azt határoztuk meg, hogy mi érdekli a célközönségünket. Ehhez azonban tudnunk kell, ki a célközönségünk.

  • Buyer persona / avatár / ideális vásárló készítése: Sok helyen azt tanácsolják, hogy a buyer persona kialakításához határozd meg az ideális látogatóid demográfiai jellemzőit. Bevallom, ezzel én nem sokra jutottam. Sokkal hasznosabb tanácsnak gondolom azt, hogy tudd, mik a célközönséged problémái. A problémák kommunikálásával egy hullámhosszra kerülsz a leendő ügyfeleiddel, hiszen azt pendíted meg, ami aggodalmat, szorongást okoz számára, mert nem tudja megoldani. Te viszont meg tudod.
  • Kérdezd meg őket: Ha ismered a problémákat, hatékonyabban tudod őket nemcsak megszólítani, de meg is találni az online térben. Ha pedig rájuk találtál, kérdőívek, visszajelzések segítségével jobban megismerheted az igényeiket.
  • Analitika: Google Analytics használatával nyomon követheted a weboldaladra látogatók viselkedését; honnan jöttek, mennyi időt töltöttek a honlapon, milyen eszközről nézték meg. Keresőoptimalizálás, vagyis az ingyenes látogatószerzés szempontjából elengedhetetlen a Search Console használata, amely a weboldalról értékes adatokat szolgáltat a kulcsszavak és keresettség vonatkozásában.

Gyakori hibák és azok elkerülése

A helyes gyakorlat ismerete mellett hasznos lehet, hogy tudd, mit kerülj el. A fentiek fényében a következőkre mindenképpen figyelj oda weboldalad tervezésekor.

  • Túl tág témaválasztás: Kezdő vállalkozók gyakran esnek abba a csapdába, hogy az ő termékük, szolgáltatásuk mindenkinek jó, mindenkinek való. Ha így is van, jelölj ki egy csoportot, akiknek üzeneteket fogalmazol meg. Ne próbálj mindenkinek megfelelni. Idővel ezt majd bővítheted, de el kell indulnod valahol, ahol meg tudod szólítani az embereket.
  • Felületes piackutatás: Mindig nézd meg, van-e valódi kereslet a témád iránt. Lehet, hogy más a te elképzelésed, mint amit a valós adatok mutatnak. Vizsgáld meg az ajánlatod piacképességét, van-e, aki vevő rá, mielőtt minden idődet, energiádat és pénzedet beleteszed.
  • Térj vissza rendszeresen: Időről időre vizsgáld felül a témádat, és igazítsd az aktuális kereslethez. Bővítsd kapcsolódó tartalmakkal, amik újonnan bukkannak fel – a témádon belül.

A témaválasztás egy folyamat, amit nem szabad kihagyni. Talán hosszúnak érzed – talán az is – , hiszen már látnád, olvasnád, megosztanád a tartalmaidat a weboldaladon, de a türelem működő weboldalt terem. A megfelelő piackutatással és stratégiával olyan weboldalt hozhatsz létre, amely biztos alapot ad a hosszútávú sikerhez.

Mutasd meg másnak is

SEO, szövegírás cikkek

Hogyan válasszak SEO szakembert?

Hogyan válassz SEO szakembert?

Nemrégiben az egyik Facebook csoportban valaki feltette a kérdést, hogy mi alapján, hogyan válasszon SEO szakembert. Ez igencsak szakmai kérdésnek

A honlapkészítés ára

A honlapkészítés ára – Juci története

Weboldalt készíttetnél, de azt sem tudod, hol kezdj bele? Nem akarsz sokat költeni rá, csak muszájból akarsz egyet? Olvasd el Juci, a fodrász történetét, számára mekkora volt a honlapkészítés ára.

Kövess Facebookon

Scroll to Top